Jak na posílení imunity? Které vitamíny jsou důležité?

Vitamíny, posílení imunity, zdraví. Slova, které normálně zaplavují internet v době padajícího listí a vánočních nákupů. Letos to bohužel vyšlo i na jaro a o Velikonocích budeme místo čokoládových vajíček polykat pilulky na posílení imunity proti koronaviru. A nebo ne? 

Vitamíny patří do skupiny tzv. mikronutrientů, zásadních pro zachování funkcí našeho těla, kontrolu metabolických procesů, vitalitu, odolnost a celkové zdraví.

O tom, že bychom měli konzumovat dostatek vitamínů, jsme slyšeli už tisíckrát. Důležité je ovšem si říct, které vitamíny konkrétně bychom měli jíst častěji a proč, a na které bychom si naopak měli dát pozor. 

Pro zodpovězení výše položených dotazů je potřeba vitamíny rozlišit na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Lidské tělo má schopnost uchovávat vitamíny, jenž jsou rozpustné v tucích, v játrech a tukových tkáních. To znamená, že tyto vitamíny nemusíme jíst každý den a dokonce se jejich nadměrná konzumace může pro naše tělo stát toxickou. 

U vodorozpustných vitamínů je situace odlišná. Tělo je neumí příliš uchovávat a přebytky se vylučují močí. Jejich příjem proto musí být pro zachování zdraví v čase rovnoměrnější a pravidelnější.

O které vitamíny tedy jde? 

Mezi vitamíny rozpustné v tucích patří vitamíny A, D, E a K. Důležité je vědět, že se tyto vitamíny do těla nevstřebají dobře, pokud nejsou zkonzumovány společně s tukem. Jinými slovy, potravinové doplňky s těmito vitamíny mohou být téměř neúčinné, pokud se nepoužívají v kombinaci se správným jídlem.

Mana je pro tuhle situaci naprosto správným jídlem, jelikož obsahuje nejen doporučené množství všech do dnešní doby známých 14 vitamínů, ale také potřebné množství vyvážených zdravých rostlinných tuků včetně omega 3, omega 6 a omega 9 mastných kyselin. A právě ty výrazně pomáhají se vstřebatelností vitamínů. Bez nadsázky tak můžeme tvrdit, že Mana je nejen nutričně vyváženým jídlem, ale také multivitamínem, jen v trochu netradiční podobě.

A jak je to s vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 a C, jenž společně tvoří skupinu vitamínů rozpustných ve vodě? U nich je nutné si dávat pozor na to, že se některé z nich bohužel ztrácejí při tepelné přípravě jídla (zejména vitamín C). A čím déle taková příprava jídla probíhá, tím méně vám vitamínů v potravině zůstane. Právě tohle je další velký benefit Many. Díky patentované technologii výroby a vysokorychlostnímu míchání za studena totiž uchová všechny obsažené vitamíny. Nedojde k jejich znehodnocení a ztrátě.

Mana obsahuje všechny vitamíny skupiny B, a to včetně vitamínu B12, kterého často lidé stravující se vegansky mívají nedostatek. Stejně tak naše potraviny obsahují doporučené množství vitamínu C, jenž přispívá mimo jiné například k normální tvorbě kolagenu a správné funkci krevních cév. 

Ptáte se, kde je vitamín F? Kdysi patřil do naší právoplatné řady zásadních vitamínů, později byl ale překlasifikován. Přestože si vybojoval svou zásadní potřebu, ukázalo se, že jde o dvojici esenciálních mastných kyselin a byl zařazen do skupiny tuků. Mana rovněž obsahuje obě dvě.

Multivitamín a jídlo v jednom

Tak si to tedy shrňme. Mana obsahuje širokou škálu vitamínů, od vitamínu A, přes celý B-komplex, až po vitamíny C, D, E, K. Tyto vitamíny se v Maně nachází v takovém poměru, který je doporučený Evropským úřadem pro bezpečnost potravin tak, aby našim tělům přinesly co nejvíce benefitů a byly pro něj prospěšné.

Na základě všech laboratorních analýz a nutričního štítku můžeme doložit, že konzumace Many přináší těchto zdravotních benefitů pro tělo a mozek rekordních 173. Nemusíte se tak bát, že byste byli o něco ochuzeni. Mana vám pomůže vitamíny doplnit spolu se zdravými tuky, proteiny a sacharidy a zároveň podpořit správné vstřebávání těchto vitamínů. 

A pokud si kromě všech vitamínů, které do sebe dostanete konzumací Many, chcete občas dopřát ještě extra dávku navíc? Přidáváme na závěr jeden tip: Co takhle dát si například zdravé smoothie z Many Origin, pomerančové šťávy a zázvoru? Nebo pro ty, kteří dávají před sladkou snídaní přednost slané, smoothie s Manou, avokádem a špenátem?

Zdroje: 

https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserver_assets/ndatolerableuil.pdf

Mojemana.cz. 2020. Proč Mana. [online] Available at: <https://mojemana.cz/pages/why-mana> [Accessed 31 March 2020].