Manu lze pít už od 3 let! Toto jsou hlavní důvody, proč Manu zařadit do jídelníčku dítěte

Správná výživa dětí stojí na podobných základech jako ta pro dospělé. Všichni totiž potřebujeme tytéž nutrienty – vitamíny, minerály, bílkoviny, kvalitní tuky i sacharidy. Rozdíl je v dávkování. Nároky na příjem živin se totiž v průběhu růstu a dospívání mění. U dětí je navíc třeba dbát na vytvoření správných stravovacích návyků, které je ovlivní po zbytek života. Problémem je především vynechávání snídaně či nezdravé svačiny“, třeba ve školním bufetu. To ovlivňuje nejen výkonnost a koncentraci dětí, ale také rozvoj řady onemocnění, jakými jsou obezita a diabetes. Řešením je Mana. V článku přinášíme podrobný přehled toho, proč je Mana vhodná již pro děti od 3 let, jakou roli hrají v dětském organismu nutrienty obsažené v Maně a také podrobný návod na dávkování v závislosti od věku, pohlaví i fyzické aktivity.

Navzdory veškerým dostupným informacím je mnoho rodičů stále nejistých, když přijde na to, co nebo kolik toho mají jejich děti vlastně sníst. Je důležité pamatovat na to, že děti a dospívající by měli být především vedeni k tomu, aby jedli rozmanitou stravu a stravovali se pravidelně – alespoň pětkrát denně. Každé dítě má však jiné genetické predispozice, jiný denní režim, míru fyzické aktivity i jiné stravovací návyky.

Zvlášť u dětí školního věku se v dnešní době setkáváme s problémem spojeným s absencí jídel, převážně snídaní, ale i obědů, což vede ke zhoršení koncentrace, nedostatku energie, únavě, k večernímu přejídání a potenciálně k narušení metabolismu, zvyšování hmotnosti, obezitě, dlouhodobě pak ke vzniku inzulinové nedostatečnosti a cukrovce II. typu.

Manu možno zařadit do jídelníčku již od 3 let

Ať už jde o jídelníček dospělého nebo dítěte, základem je vyvážený poměr makroživin (bílkoviny, tuky, sacharidy) a mikroživin (vitamíny a minerály). Na to, aby mohl dětský organismus normálně fungovat a plnit všechny životní funkce, potřebuje energii, kterou dodávají především sacharidy, respektive cukry a zčásti i kvalitní tuky a bílkoviny. Co se týče vitamínů a minerálů, u dětí je dobře známý význam vápníku a vitamínu D pro optimální růst kostí, vitamíny skupiny B jsou především v pubertě nezbytné pro správný energetický metabolismus a význam mají – samozřejmě – také vitamíny A, C, E, K1, K2 a další nutrienty včetně fytonutrientů.

Díky důkladnému testování a kvalitním surovinám i používané technologii zpracování jsme dokázali vyvinout produkt, který je nutričně natolik komplexní, že jej mohou bezpečně konzumovat již děti od 3 let. A navíc z něj mohou taky profitovat. Mana jim dodá absolutně vše, co potřebují a to bez nevhodného či přímo škodlivého balastu. Avšak abychom si udělali objektivní obrázek, níže se podrobněji podíváme na složení Many a taky na to, jakou roli hraje ve výživě dětí.

Jak jsou na tom bílkoviny

Možná se to nezdá, ale pro optimální vývoj dítěte jsou důležité i bílkoviny. Jsou nezbytné především pro tvorbu a obnovu tkání organismu. Dále zajišťují transport látek, jsou potřebné pro syntézu sloučenin se specifickou funkcí a využívají se i jako zdroj energie.

Nedostatek bílkovin vede nejen k potížím s růstem a vývojem, ale může způsobit i snížení obranyschopnosti těla či zpomalení regenerace organismu po sportovním výkonu. Množství bílkovin, které děti denně potřebují, se liší nejen podle věku, ale i podle pohlaví či pohybových aktivit. V průměru však děti potřebují přibližně 1 – 1,5 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. 

Náš ManaPowder dodá v jedné porci 21 g komplexního proteinu a ManaDrink 17 g. Znamená to, že již 2 – 3 ManaDrinky mohou pokrýt denní potřebu prakticky každého dítěte, bez ohledu na pohlaví či režim. Jako zdroj proteinu v Maně používáme izolovanou sojovou a hrachovou bílkovinu, ovesný, konopný, rýžový protein a také bílkoviny ze sladkovodní řasy. Ačkoli se jedná o čistě rostlinnou směs, protein v Maně je komplexní a obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin. O tom, zda může rostlinný protein plnohodnotně nahradit živočišné bílkoviny, píšeme zde.

Sacharidy – nesmírně důležitý kousek skládačky

Jak už jsme zmiňovali, aby dětský organismus mohl normálně fungovat a plnit všechny životní funkce, potřebuje energii. Tu bere z velké části právě ze sacharidů. Sacharidy by měly v dětské stravě tvořit 50 – 55 % denního energetického příjmu – to je dávka, kterou jejich rostoucí organismus nezbytně potřebuje ke svému vývoji. Příjem sacharidů – hlavně těch jednoduchých – ale může dětem stejně tak i uškodit a vést k obezitě či diabetu.

V tomto ohledu je důležitým ukazatelem v jídelníčku dětí tzv. glykemický index (GI) potravin, který nám říká, jak se sacharidy obsažené v jídle chovají v lidském organismu,  jak rychle se rozpadají na glukózu a dodávají energii. Čím více jednoduchých cukrů a potravin bohatých na škrob, tím vyšší glykemický index a taky vyšší výkyvy glukózy v krvi. Čím složitější cukry, tím je glykemický index nižší a organismus dostává energii postupně.

Mana má nízký glykemický index, GI = 29. To znamená, že pomáhá regulovat nejen hladinu cukru v krvi, ale i krevní cholesterol (včetně tzv. špatného LDL cholesterolu), snižuje riziko rozvoje obezity, diabetu II. typu a zlepšuje koncentraci. Pro ilustraci, glukóza či bílý toastový chleba mají GI = 100 a na rozdíl od Many tedy pro tělo představují velkou zátěž.

Význam tuků a omega-3 mastných kyselin

Krom vyváženého množství výše zmíněných makronutrientů je ovšem velkou kapitolou i obsah zdraví prospěšných tuků, které pomáhají regulovat cholesterol v krvi a dodávají energii tělu i stavební látky dětské nervové soustavě. Tuky jsou nejen hlavní zásobárnou energie, ale tvoří i buněčné membrány, které fungují jako nosiče některých vitamínů (A, D, E, K) a antioxidantů.

Mana obsahuje unikátní směs 6 rostlinných olejů, které jsou zdrojem cenných fytonutrientů i vitamínů rozpustných v tucích, jako jsou fytosteroly, karotenoidy nebo vitamín E. Olej z mořských řas je zase bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které sehrávají klíčovou roli v růstu a vývoji dětí. Podporují správné fungování srdce i mozku, zdravý spánek a imunitu. Studie publikovaná v roce 2015 ve vědeckém časopise Neuropsychopharmacology navíc prokázala, že užívání 1 300 mg omega-3 denně zlepšilo pozornost u pacientů s ADHD i bez ní. 

Americká studie z roku 2019 dokonce u dětí poukázala na spojitost příjmu omega-3 se snížením příznaků astmatu způsobených znečištěným prostředím. Jedna porce ManaPowderu obsahuje až 1 300 mg a ManaDrink 1 100 mg omega-3 mastných kyselin.

Vláknina – zbraň v boji proti dětské obezitě

Co se týče vlákniny, přestože je tato živina nestravitelná, plní v našem zažívacím ústrojí velmi významnou funkci. Známe rozpustnou a nerozpustnou vlákninu – oba druhy jsou důležité. Rozpustná vláknina v zažívacím traktu absorbuje vodu a tvoří slizovou vrstvu, která zpomaluje vstřebávání tuků a cholesterolu. Díky tomu, že v žaludku nabobtná a nasává vodu, vyvolává delší pocit sytosti a navíc funguje i jako střevní prebiotikum, tudíž jako potrava pro tělu prospěšné střevní bakterie.

Nerozpustná vláknina čistí střeva mechanicky a urychluje průchod zažívacím traktem. Snižuje však i vstřebávání cukrů, čímž snižuje celkový glykemický index potraviny. To vše má příznivý vliv na prevenci dětské nadváhy, což podporují i výsledky dvou amerických studií z roku 2017, které naznačují, že prebiotika pomáhají snižovat tělesnou hmotnost a subjektivní míru chuti k jídlu. 

Náchylnost dětí k obezitě je obrovské téma samo o sobě. Podle Ministerstva zdravotnictví ČR trpí nadváhou nebo obezitou více než pětina dětí ve věku 11 až 15 let. Meziroční srovnání navíc ukazuje, že počet dětí s nadměrnou hmotností stále roste, což představuje závažný problém.

Podle výzkumu publikovaném roku 2010 v The New England Journal Of Medicine může dětská obezita v dospělosti značně zvýšit šance na srdeční choroby, mozkovou mrtvici, onemocnění jater a rakovinu. Nejefektivnějším řešením je neučit děti již od batolecího věku na výraznou sladkou a slanou chuť ve formě cukrovinek a nevhodných svačin. 

Nekompromisní zákaz těchto potravin však není tou pravou cestou. Je potřeba se s dětmi domluvit na zdravém kompromisu, kterým může být třeba ManaDrink Choco. Má dlouhou trvanlivost a nevyžaduje žádné chlazení – stačí přihodit do aktovky nebo školního batohu, otevřít a vypít.

Nároky na vitamíny a minerály se u dětí v průběhu let liší

Například vápník, který se podílí na výstavbě kostí, má v období dospívání velmi významnou funkci. Růst kostí u dětí obou pohlaví zvyšuje potřeby denního příjmu vápníku až do 1 200 mg. Absorpce tohoto minerálu je navíc vázaná i na vitamín D. 

U adolescentních dívek se zase zvyšují nároky na přívod železa a kyseliny listové. Vyšší energetická potřeba u obou pohlaví v době puberty také zvyšuje nároky organismu na přívod vitamínů skupiny B, které jsou pro správný energetický metabolismus nezbytné. Děti často trpí také nedostatkem vitamínů C a A.

Vitamíny jsou esenciální mikroživiny, co znamená, že si je organismus nedokáže sám vytvořit, a tak je musíme přijímat z vnějších zdrojů – ze stravy, doplňků výživy a v případě vitamínu D i ze slunce. Mana obsahuje kompletní spektrum všech 14 esenciálních vitamínů včetně vitamínu B12, který ve stravě bez živočišných složek často chybí. 

Stejně jako vitamíny jsou pro správné fungování lidského těla životně důležité i minerály. Podílejí se na výstavbě tkání a jsou důležité pro svalové činnosti i správné fungování mozku. Nejnovější receptura Mark 6 obsahuje všech 17 esenciálních minerálů včetně nových, chelátových forem hořčíku, draslíku a zinku, které jsou lépe vstřebatelné. 

Dávkování Many u dětí s ohledem na pohlaví a věk

Přestože je Mana plnohodnotná a nutričně vyvážená potravina, neměla by být u dětí plnou náhradou rozmanité stravy. Může však sloužit jako plnohodnotná snídaně či svačina místo jídla z bufetu nebo sladkostí s přidaným cukrem.

Chápeme, že i při podrobném prozkoumání složení na štítku produktů může být stále složité odhadnout, jak Manu dětem dávkovat, aby jejich jídelníček obsahoval všechny potřebné nutrienty. Vše se odráží od celkového přijímaného množství kalorií, které by mělo být dostatečné pro podporu růstu a vývoje a pro dosažení nebo udržení požadované tělesné hmotnosti. Energetický příjem dětí se průměrně pohybuje od 1 100 kcal u mladších dětí až do 2 800 kcal u starších adolescentů. 

Přesné hodnoty a dávkování Many – s ohledem na věk, pohlaví i fyzickou aktivitu dítěte – jsme proto přehledně sepsali zde. V dokumentu najdeš informace nejen o tom, jak dětskou porci Many odměřit, ale i doporučený denní příjem bílkovin, vlákniny a také nezbytných vitamínů a minerálů.

S Manou máš jistotu, že dáváš dětem nejlepší výživu, která je aktuálně na naší planetě dostupná a navíc znáš přesný poměr všech živin a celkový objem kalorií, které dítě či mladistvý získá. 

 

Zdroje:

[1] A. C. Nicolucci, M. P. Hume, I. Martínez, S. Mayengbam, J. Walter, R. A. Reimer (2017) Prebiotics Reduce Body Fat and Alter Intestinal Microbiota in Children Who Are Overweight or With Obesity.
https://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(17)35698-6/fulltext?referrer=https%3A%2F%2Fpubmed.ncbi.nlm.nih.gov%2F

[2] M. P. Hume, A. C. Nicolucci, R. A. Reimer (2017) Prebiotic supplementation improves appetite control in children with overweight and obesity: a randomized controlled trial.
https://academic.oup.com/ajcn/article/105/4/790/4633966

[3] Healthline.com. Should Kids Take Omega-3 Supplements?https://www.healthline.com/nutrition/omega-3-for-kids#benefits-for-kids

[4] D. J. Bos, Bob Oranje, E. S. Veerhoek, R. M. Van Diepen, J. MH Weusten, H. Demmelmair, B. Koletzko, M. GM de Sain-van der Velden, A. Eilander, M. Hoeksma, S. Durston (2015) Reduced Symptoms of Inattention after Dietary Omega-3 Fatty Acid Supplementation in Boys with and without Attention Deficit/Hyperactivity Disorder.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4538345/

[5] P. W. Franks, R. L. Hanson, W. C. Knowler, M. L. Sievers, P. H. Bennett, H. C. Looker (2010) Childhood Obesity, Other Cardiovascular Risk Factors, and Premature Death.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0904130

[6] Ministerstvo zdravotnictví České republiky (2019) České děti přibírají. Pětina z nich má problém s hmotností.
https://www.mzcr.cz/tiskove-centrum-mz/ceske-deti-pribiraji-petina-z-nich-ma-problem-s-hmotnosti/

[7] Centers for Disease Control and Prevention. Childhood Nutrition Facts.
https://www.cdc.gov/healthyschools/nutrition/facts.htm

[8] National Center for Complementary and Integrative Health (2018) Use of Natural Products by Children: What the Science Says.
https://www.nccih.nih.gov/health/providers/digest/use-of-natural-products-by-children-science

[9] Dana Boctor; Canadian Paediatric Society (2020) The role of dietary fibre and prebiotics in the paediatric diet.
https://www.cps.ca/en/documents/position/the-role-of-dietary-fibre-and-prebiotics-in-the-paediatric-diet#ref24

[10] E. P. Brigham, Han Woo, M. McCormack, J. Rice, K. Koehler, T. Vulcain, Tianshi Wu, A. Koch, S. Sharma, F. Kolahdooz, S. Bose, C. Hanson, K. Romero, G. Diette, N. N. Hansel (2019) Omega-3 and Omega-6 Intake Modifies Asthma Severity and Response to Indoor Air Pollution in Children.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6580674/

[11] Z. Vymětalová (2012) Správná výživa a onemocnění způsobené špatným stravováním.
http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/22814/vym%20talov%E1_2012_bp.pdf?sequence=1

[12] Monika Rokosová (2010) Fiber in food products and nutrition of different groups consumers. 
https://theses.cz/id/g56si0/ROKOSOVA-BP.pdf

Nejnovější zprávy