Novoroční dopis od Jakuba

 

Díky, že tento dopis čtete. Vážím si toho.

Rok 2018 byl pro Manu zlomový. Pokusím se dát věci do souvislostí, abychom i nezasvěceným dokázal dát věci do perspektivy. V listopadu roku 2017 jsme se pevně rozhodli, že firmu obsadíme profesionálním managementem a začneme obsazovat v tu chvíli nově otevřených 22 nových pozic s cílem 65 lidí celkem do dvou kvartálů. Tenkrát jsme pracovali takřka nonstop a už jsme všichni naráželi na omezení a potřebovali jsme transformaci. Nutnost přehodit na vyšší stupeň byla úplně ve všech departmentech a v každém koutu, kam se člověk podíval. Řešili jsme problémy úplně všude. Začali jsme tedy hirovat jako o život.

Procházeli jsme megaturbulentním časem, který s celou firmou otřásal velkou silou. Trhalo nás to na kusy a nelítostně likvidovalo dobré lidi, kteří to mysleli dobře, ale nebyli schopni takový tlak ustát. Díky bohu vše dopadlo dobře a celou firmu to na konci tohoto roku transformovalo v dospělejší a jasnější uskupení. Vždy jsem ale dali hlavy dohromady a vymysleli jsme řešení jak problém a řešení popsat, realizovat a vytěžit. Letos se nám podařilo stabilizovat rozhodující věci v rámci růstu a nyní jsme ready zažehnout hlavní motor.

Ze začátku se nám nedařilo najímat lidi se seniorními zkušenostmi, ale i přesto jsme byli schopni stabilizovat výrobní a logistický team. Už ani nevím, na kolika pohovorech jsme všichni letos byli a všechno to malinko splývá, ale odpozoroval jsem, že je sakra rozdíl v tom, co si člověk, který u vás žádá o práci, opravdu o svých schopnostech myslí, a co opravdu v reálně zvládne. [Spoiler Alert] Protože od 9 do 5 prostě díru do světa neuděláte. Někdy jsem si přišel, jako bych dělal nábor do filmu někde na FAMU. Základním parametrem je seskupit nejlepší lidi kolem vás, co chtějí pomoci firmě a misi se posunout kupředu za svými cíli a ne naopak. Jakmile je první podmínka splněna, tak lze pomáhat a plnit i na druhou stranu. Nasadili jsme do první fáze onboardingu analytickou psychodiagnostiku a dnes jsme schopni analyzovat, zda je člověk spíše otevírač nebo zavírač a jaké projektové fáze má silné a jaké slabé. V zásadě by asi mělo platit devět zavíračů na jednoho killer otevírače :-) Ještě máme co dělat, ale jsme na dobré cestě.

V polovině roku jsme se dostali do fáze, kdy jsme se rozhodli, že vstoupíme do českého a slovenského retailu ve velkém, prostě všude. Všechny supermarkety, hypermarkety, benzínky a on-the-go. Nevěděli jsme, jak nastavit výrobu a plánování odbytu a čísla se rozjížděla o řády. Nakonec jsme se ustálili na cca šedesátimilionové investici do nákupu surovin s pětiměsíčním předstihem, abychom dokázali tzv. naplnit trubky a následně se vyhnout případným výpadkům v logistice. V průběhu 6 měsíců jsme vyrobili cca milion drinků Mark 4 a devět set tisíc sáčků práškové Many Mark 5. Což je za půl roku více jak šest milionů jídel, více jak trojnásobek celého předchozího roku. Takové škálování nešlo dělat od boku, ale vzhledem k tomu, že není žádná reference a my jsme "ten referenční brand", tak jsme to museli prostě vymyslet. Výroba jela na plné pecky ve dvousměnném provozu a z tohoto pohledu výroba běžela perfektně, tímto chci poděkovat Frantovi a Liběně, že byli schopni přežít adaptační čas, kdy jsme měnili věci za pochodu tisíckrát za den, skvělá práce. Kde jsme se malinko sekli, byl timing s listingem jednotlivých kanálů, během třetího a čtvrtého kvartálu jsme nabrali zpoždění, což mělo dramatický dopad na naše cashflow a čtvrtý kvartál jsme v cashflow dřeli zadek po zemi. Díky našim dodavatelů a skvělým obchodním vztahům jsme byli schopni celou situaci přežít a k dnešnímu dni mohu říci, že se zpoceným čelem jsme to dali a jsme ready na 2019. Je to pro nás velké ponaučení a velká retailová lekce, a i přesto, že jsmě měli všechny odborníky na naší straně, tak situace a série rozhodnutí tomu neodpovídala.  

Velký pokrok zaznamenal náš výzkum a vývoj. V průběhu roku se nám podařila série skvělých "hires" a postavili jsme robustní team v obou hemisférách, který byl v rekordním čase schopen doručit 3 nové produkty, které jsme vydali před pár dny. Velké díky Markovi, Soně a Evě za tah na branku. Letošní rok jsme dokázali přistát na obratu 153 milionů korun, což je na všechny ty zpátečky a omyly během roku super výkon. V roce 2019 máme obratový target 350 milionů korun a věříme, že současný team bude schopen doručit mnohonásobně více se vstupem na nové trhy Velké británie a USA a do dalších prodejních kanálů po celém světě. Jsme připraveni.

V novém roce pouštíme úžasnou kampaň, na které celý team pracoval více než tři měsíce. Doufám, že si ji užijete stejně jako my. Už se těšíme, co na novinky řeknete. Chystáme další úžasné věci, které nyní intenzivně připravujeme a které zveřejníme během února! Naše produkty projdou razantní změnou a jídlo už nikdy nebude jako dříve. Díky, že to měníte s námi. Vím, že bych měl psát více, za tento rok mám v zásobě 12 draftů :-) Zůstaňte na příjmu!

Takže, všichni moji milovaní, Mana týme, přátelé, fanoušci, zákazníci, parťáci a konkurenti, nechť je váš život naplněný, bohatý, šťastný, bláznivý a hladový po nových výzvách, stejně tak jako ten náš. 

— Jakub