Mám pocit, že uběhlo sotva pár týdnů, co jsem seděl nad posledním novoročním dopisem. Na druhou stranu. Když se ohlédnu, čeho všeho se nám od té doby povedlo dosáhnout, nechce se mi věřit, že uběhl jen rok. To tempo, kterým se v Maně rozvíjíme, učíme a řešíme stále nové výzvy, je někdy opravdu brutální. Když děláte to, čemu věříte, co vás naplňuje a díky čemuž jdete vstříc společné vizi, letí ten čas ještě rychleji. Stalo se už tradicí, že při přivítání roku nového hodnotím i ten končící. Žádné dojemné loučení, jdeme na to.
Rok 2019 nabral strhující tempo hned od prvních dnů. Po dlouhém vývoji jsme uvedli na trh naše první příchutě. Bombardovali jste nás zprávami několik let, kdy už konečně budou a že minimálně tu kakaovou Manu už fakt potřebujete :) Díky, že nás takhle vždycky tlačíte dopředu. Váš feedback je pro nás obrovsky důležitý. Jsou to pro nás neustálé výzvy, které nám pomáhají růst. Jsme vám za to vděční. Uvést první příchutě nám sice trvalo trochu déle, než jsme plánovali, ale my fakt nechtěli nic uspěchat a zklamat vás. Jsme v některých věcech dost perfekcionisti a trvalo nějakou dobu, než jsme s příchutěmi byli opravdu spokojeni.
Vývoj se v loňském roce netýkal pouze produktu jako takového, ale celého našeho týmu, který se stavěl v podstatě od základů znova. Po několikaleté předchozí zkušenosti s lidmi více zkušenými, nezkušenými, mladšími či staršími, pocházejících z velkých firem nebo rodinných podniků, jsme zjistili jednu zásadní věc. A to je to, že nejdůležitějším předpokladem úspěšného oboustranného pracovního vztahu, je chuť, víra a zápal pro společnou věc. Ten, kdo chce, dokáže totiž úplně vše, co si usmyslí a zároveň svou energií získá důvěru, která mu zprostředkuje jistou pracovní svobodu. A nebojím se nyní říct, že náš současný tým je zrovna takový. Je to tým, který na problémy nepoukazuje, ale problémy řeší, jsou to lidé, kteří berou Manu jako naši společnou věc, ve kterou věří a chtějí za ní kopat. A já jim za to velmi děkuji.
Loňský rok byl pro nás zlomový i z pohledu retailu, tedy kamenných obchodů. Mana se každý týden rozšiřovala do desítek nových supermarketů, benzínek nebo drogerií a trafik. Už na konci jara jsme prolomili magickou hranici tisícovky obchodů. Na některých místech jsou naše drinky dražší, než by se slušelo. Ale za to opravdu nemůžeme, o své marži si rozhoduje sám obchodník. Vy, co Manu jíte pravidelně, stejně víte, že nejlepší je nakupovat přímo u nás na mojemana.cz.
Mezi našimi resty byl i nový eshop pro slovenské zákazníky. Co je to za problém, říkáte si. Jasně, žádnej. Přestože nás v Maně pracuje stále více, rosteme ještě rychleji a některé věci prostě nezvládáme v čase, jak bychom chtěli. To platí hlavně o vývoji nových potravin, o inovaci našich stávajících produktů a receptur. Máme toho vždy rozpracováno víc, než jsme v našem týmu schopní dokončit. Možná jste vloni v médiích slyšeli o plánované zmrzlině. Zatím jsme ji nechali ležet u ledu. Doslova :)
Rok 2019 se nesl také ve znamení pečlivých příprav vstupů na nové zahraniční trhy, na splnění všech legislativních podmínek. V roce 2020 bychom se chtěli prosadit už jako globální značka, tedy i mimo Evropu. První důležitý krok k tomu jsme udělali v říjnu. Probrali jsme se všemi právními a dalšími standardy a otevřeli pobočku v USA. Po Německu svou druhou zahraniční. Spustili jsme tamní eshop, na kterém už prodáváme. Držte nám palce, Amerika je pro nás nový svět. Budeme se ho učit.
Náš vývojový tým vědců a biochemiků včele se spoluzakladatelem Markem Humplem dělal průběžně téměř tři roky na novém produktu. Na úplně jiném jídle, než dosud Mana vyráběla. A v prosinci přišel čas ho představit veřejnosti. Jako první firma na světě jsme vyvinuli nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k hovězímu masu - ManaBurger! Chutná, voní, vypadá a uspokojuje stejně jako klasický hovězí burger, ale je vyrobený s výrazně nižším ekologickým dopadem na planetu. A při jeho produkci nemusela být zabita žádná zvířata. Burger si zatím mohou předobjednat zákazníci v Česku, Německu a USA. Doručit bychom vám ho chtěli na přelomu března a dubna 2020. Věřím, že budete nadšení stejně jako já, všichni kolegové a zhruba 250 lidí, kteří náš burger ochutnali při oficiálním představení produktu.
A samotný konec, a také vrchol celého roku. Poslední den v roce jsme vypustili novou Manu. S novou recepturou Mark 6 vylepšenou prakticky k dokonalosti. Opět jsme zapracovali všechny připomínky, které jsme zaznamenali v průběhu celého roku od zákazníků z celého světa. Zabralo nám to celý rok a několik set vývojových iterací, ale výsledek je skvělý. Je to fakt na míle nejlepší složení, které jsme kdy udělali! Do nového prášku jsme dokázali dostat šest druhů proteinu, vlákniny i šest hodnotných tuků a také nové, hodnotnější formy vitamínů a minerálů. A také, po všech výsledcích testů trvanlivosti a díky množství přírodních antioxidantů a vysoce kvalitnímu obalu, jsme prodloužili trvanlivost nové Many z 12 na 18 měsíců. Mám z nové receptury fakt velkou radost. Jsem zvědavý na vaše první recenze. Nové receptury se samozřejmě dočká i Mana Drink. Vydržte, chystáme zároveň i další překvapení a novinky. Máme hodně věcí v zásobě. Zůstaňte na příjmu.
Zároveň s uvedením nové receptury hned první den v roce spouštíme skvělou kampaň včetně televizní reklamy, na které pracoval náš interní super tým lidí z designu a 3D grafiky. Hraje v ní zase náš oblíbený člen firmy, intergalaktický cestovatel, chemik, teoretický a praktický fyzik, gorilí kosmonaut Cosmo Ape. Spot najdete i na našem webu, tak určitě mrkněte. A dejte taky vědět, co říkáte na nový design obalu Mark 6.
Jak můžete vidět, Mana je víc než jen jídlo. Je to cesta, jak měnit celé food industry tak, abychom jednoho dne mohli na planetě uživit 10 miliard lidí. Mana ukazuje cestu pro budoucí, nutričně plné a ekologicky udržitelné potraviny. Letos je to už 6. rok, co vytrvale vyvíjíme nutričně kompletní, ekologicky ohleduplné jídlo, které zároveň suprově chutná. V krátkém horizontu je to jídlo, které vám šetří čas a rychle a kvalitně vás zasytí. V dlouhodobém horizontu je to ale mnohem víc. Je to investice do zdraví naší planety a budoucích generací na ní.
Závěrem mi dovolte vám za celou Manu poděkovat. Za důvěru, kterou v nás už šestý rok máte. Za podporu stejně jako za konstruktivní kritiku. Motivuje nás neustále posouvat naše hranice vstříc lepšímu životu.
Takže, všichni moji milovaní, Mana týme, přátelé, fanoušci, zákazníci, parťáci a konkurenti, nechť je váš život zdravý, naplněný, bohatý, šťastný, bláznivý a hladový po nových výzvách, stejně tak jako ten náš.
— Jakub Krejčík, CEO