Tento rok byl pro nás hlavně ve znamení adaptace na současnou celosvětovou situaci kolem energetické krize, pandemie a jejich dopadů na výrobu, logistiku, dostupnost a navýšení cen surovinových zdrojů.
Od samého začátku roku 2021 se světová výroba propadla a surovinové zdroje začaly rapidně zdražovat a logistika neúměrně prodlužovat. Co mělo dříve dobu doručení měsíc, má teď tři měsíce a stojí o desítky procent více. I přesto se nám podařilo umístit naše produkty na americký kontinent a postupně také zahájit přípravu lokální výroby. Celkově byl pro Manu rok 2021 úspěšný, hlavně vzhledem k situaci, ve které se nyní svět nachází. Jsem hrdý na to, že Mana je společnost, která i takové období stabilně přestála.
Letos jsme tvrdě pracovali na nové receptuře ManaDrinku a ManaPowderu ve verzi Mark 7, kterou již brzy představíme. Podívali jsme se opět na všechny aspekty v rámci nutričního složení a surovin i na nejnovější klinické studie a doporučení světových institucí. Přepracovali jsme mikro- i makronutrienty. Je to ta nejlepší a nejnabušenější Mana, kterou jsme kdy vyrobili. Nyní už máme za sebou první beta produkci, vše vypadá moc dobře a nic nám nebrání jít do velké produkce.
Zavedli jsme také označení našich produktů mezinárodně uznávaným ukazatelem Nutri-Score. Samozřejmě, všem našim produktům patří nejvyšší možné hodnocení A. Potvrzení těchto kvalit od nezávislé autority nás velmi těší. Z mého pohledu však Mana svou kvalitou přesahuje hodnotící škálu A – D a kdyby to bylo možné, získali bychom hodnocení A+++ :-) Algoritmus například nehodnotí přímo zastoupení vitamínů a minerálních látek. Zjednodušeně, pokud budeš jíst jenom potraviny s hodnocením A, neznamená to hned, že jíš zdravěji. Nutri-Score neslouží jako pomocník k sestavení vyvážené stravy s ohledem na obsah všech potřebných živin a individuální potřeby člověka. Přestože mám k Nutri-Score svoje výhrady, tak je pro zákazníka v rámci orientace jistým vodítkem.
Manaburger. Produkt, na který jsem z pohledu vývoje moc hrdý, získal ocenění Rostlinný produkt roku 2020, což je velkou satisfakcí. Produkt vznikl v roce 2019 hlavně proto, že milujeme cheeseburgers :) Toužili jsme po vlastní alternativě, takže jsme vyvinuli první, nutričně kompletní rostlinný burger na světě a v roce 2021 jsme pracovali na jeho dostupnosti. Splnili jsme slib ze začátku roku a zalistovali nejen retailové řetězce, ale i další restaurace a bistra. V retailu aktuálně pracujeme také na cenové dostupnosti – cílem je být letos v řetězcích dostupný někde kolem 130 Kč za 2 ks ManaBurgeru. V rámci Prahy dobýváme také steakhousy a pivnice, a tak učíme lidi přemýšlet o alternativě masa i tam, kde byste to možná vůbec nečekali. A nejen v Praze. Jsme zalistovaní v restauracích v Brně, Ostravě či ve Strakonicích. Obzvlášť mě těší obnovení spolupráce se sítí bister Burrito Loco, kde jsme kompletně nahradili Beyond Meat. Máme tam vlastní burrito a nově i burger s domácím guacamole – chutná skvěle!
V březnu tohoto roku jsem založil nový startup Rocket Lunch Inc, se sídlem v Texasu, abychom se v malém týmu pokusili získat kontrakt od NASA v rámci tzv. Deep Space Food Challenge, která je součástí tzv. Centennial Challenges. V překladu jsou to výzvy století, které identifikují nedořešené technologické mezery, které NASA potřebuje v krátkém čase dořešit, abychom jako civilizace mohli začít kolonizovat hluboký vesmír. První mise Artemis má za cíl začít osidlovat Měsíc, letí už v roce 2025 a my chceme být u toho.
Na 9měsíčním projektu se podílel interní R&D team Many a další naše spřízněné duše. Koncem roku nám NASA oznámila, že jsme s navrženým řešením „Bistromathic“ získali kontrakt za předložené řešení a jdeme do 2. fáze, tedy postavit prototyp! Bistromathic je technologie, která umožní vydávat jídlo na 3leté misi pro 4 astronauty, konkrétně pro misi Artemis. Možnost stavby prototypu jsme získali jako jedna z 18 firem světa, s cílem představení funkčního prototypu začátkem roku 2023.
Celému týmu gratuluji, jste boží! Práce na projektu pro NASA nám nesmírně otevřela oči – na vše, co děláme, jsme se začali dívat úplně jinak, od základu. Máme ambici vstoupit do space programu a také pro něj produkovat vlastní suroviny. Tento rok jsme také pracovali na konceptu vlastní továrny na vstupní suroviny, která by měla poskytnout zásoby nejen pro potřeby Many, ale také zásobovat deep space mise a být kompatibilní s potřebami vesmírného programu.
Říkáme tomu „Mana Power Plant“. R&D team jsme obohatili o expertízu botaniky a znalost technologie zušlechtění jednotlivých surovin do podoby, kterou potřebujeme. V konceptu jsme překlopili současné potřeby surovin na plochu a technologie. Nyní jsme někde na 300 ha outdoor hospodaření pro vyšší rostliny a další přidružené indoor technologie, jako jsou bioreaktory pro pěstování jednobuněčných řas nebo indoor hydroponie a aeroponie pro rostliny malého a středního vzrůstu. To celé je doplněné o všechny potřebné technologie pro šlechtění, pěstování a sklizeň.
Jedná se o velké množství komplexních technologií, které jsou náročné na svoje chemické, fyzikální procesy a uvedení do potřebné výrobní škály. Máme ambici postupně tento plán realizovat. Takhle vidíme budoucnost. Závěrem mi dovolte vám za celou Manu poděkovat. Za důvěru, kterou v nás máte. Za podporu stejně jako za konstruktivní kritiku. Motivuje nás neustále posouvat naše hranice.
Takže, všichni moji milovaní, Mana týme, Rocket Lunch týme, přátelé, fanoušci, zákazníci, parťáci a konkurenti, nechť je váš život zdravý, naplněný, bohatý, šťastný, bláznivý a hladový po nových výzvách, stejně tak jako ten náš.
— Jakub Krejčík, CEO